lördag 5 november 2011

Igångsättning fortsätter - snart dax för återbesök

Räknade efter och insåg att jag snart ridit Klivija i sex veckor nu varav cirka tre veckor med lite trav. Från början yttepytte korta stunder och nu lite längre. Vi rider mest ut men varvar med några pass på banan. De första gångerna jag red på banan fick jag lite problem, Klivija slog sig fri, ville inte gå fram, blev spänd och tramsade. Detta gjorde mig osäker, är hon inte hundra trots allt? Så fick jag lite hjälp på traven (ha ha passande uttryck) av stallägarna, Kent ena dagen och Marianne en annan dag. Det handlade om en så enkel lösning som att rida på framåt, få handbromsen att släppa helt enkelt. Det värsta (eller det bästa?) var att jag oxå insåg att det var JAG som drog i den där förbannade handbromsen. Tjuvbromsade omedvetet, knep med knäna, tvekade och intalade mig att det var HÄSTEN som inte ville gå fram. Öh? Snacka om att ge dubbla signaler till hästen. Sååå, nu då efter ett par pass utan tvekan från min sida så känns Klivia så fin! Nästa vecka är det återbesök i Husaby. Klivija ska skos och kollas i vänster bak. Jag hoppas hoppas hoppas verkligen att benet ser okey ut nu och att vi får grönt ljus att träna vidare. Det är så roligt med min häst. I LOVE HER!

1 kommentar: