lördag 3 mars 2012

Ridning i härligt vårväder


Idag hade jag stallet på morgonen, tycker det är supermysig tid att tillbringa i stallet. Efter utsläpp, mockning och diverse fix så red Klivija och jag ut en sväng. Men, alltså make till att se spöken ute... Okey, att det stod en man uppe i en traktorskopa och svetsade ett tak, DET kan jag köpa att en häst är rädd för, då tog jag det säkra före det osäkra och hoppade av. Men en man som går tvärs över vägen med en hund? En sten vid sidan av vägen? En stubbe i skogen? Nu menar jag inte att hästen är tittig, nä hon vill helst kasta in handduken och vända hem. Jag blir gaaalen! Mötte en granne som krasst konstaterade "sälj henne" när han såg mig leda hästrackarn idag IGEN (denna gång förbi stället där den totalt livsfarliga mannen med hunden passerat)men NÄ skam den som ger sig. Här ska TRÄNAS TRÄNAS TRÄNAS. Kanske toleransträning vore något? Fast det är ju lixom inte saker på banan hon är rädd för. Det är ensam på uteritter hon tycker det är jobbigt. Tips emottages tacksamt... Joggade i alla fall av på banan, vill inte avsluta med en spänd häst, även om vi tillsist fick till det hyfsat på uteritten oxå. Hade turen att Ebba Essman Kalek var där med kameran i högsta hugg och fick några färska foton från dagen. Tack Ebba för de superfina fotona!! Besök gärna Ebbas BLOGG!

5 kommentarer:

  1. Fina bilder:) Har du provat att ge henne Magnesium? Annars är det väl som du säger, träna, träna träna....

    SvaraRadera
  2. Min erfarenhet är tyvärr att tittiga hästar är tittiga och blir aldrig helt "otittiga" En väldigt tittit häst måste man hela tiden utsätta för "farliga" saker för att träna sin flyktinstinkt, låter man den vila några veckor är allt jobbet borta. Bättre kommer det ju bli med träning men som sagt aldrig helt bra. Jätttefina bilder på fina er :)Kram

    SvaraRadera
  3. Å vad härligt det ser ut och vad fina ni är!! /Kram sis

    SvaraRadera
  4. Åh, älskar också att ha lediga dagar att pyssla i stallet med. =) Måste fråga, hur hög är Klivija nu ?

    SvaraRadera
  5. Frasse var väldigt 'nu vänder jag hem för nu blev det läskigt' när han var lite yngre. Det går över! :)) Även om de kan vara spända hela livet så kommer ni lära er att hantera det. (jag ger upp att försöka kommentera med riktig inloggning, blogger suger verkligen på det där med kommentarfunktionen) /Torill

    SvaraRadera