söndag 22 mars 2015

Dressyrtävling LC:1 Klivija och lastträning Spirea

Igår tävlade Klivija och jag LC:1 i Lysekil, vår tredje tävling :-). När vi tävlade två gånger i höstas fick vi stora problem med framåtbjudningen inne på banan. Allt funkade okey på framridningen men så, inne på banan fullständigt bensinstopp! Målet för gårdagen var därför först och främst att få igång motorn! Som vanligt var Klivija super vid all hantering och kändes fin på framridningen, kanske något mindre bjudning framåt än hemma, men nu var jag aktiv och på henne direkt för att vi skulle fram fram fram. Väl inne på banan märktes ytterligare lite tvekan, men denna gång var jag mycket mer bestämd och red på framåt vilket hjälpte! Klivija kändes arbetsvillig och fin, vi fick till bra vägar och energi framåt. Tyvärr blev jag något spänd i mina armar vilket resulterade i att Klivija slog sig fri ett antal gånger under ritten vilket ger minus i protokollet. Vi slutade dock på 65,2% och 10 av 20 vilket jag är jättenöjd med! Nu ska vi ladda om till ny tävling om två veckor! Tusen tack Camilla för sällskap och hjälp!! Uppdatering kring Spirea, som nu har blivit två år och är 158cm i mankhöjd. Spirea går på lösdriften tillsammans med Klivija och några andra ston. Jag brukar ta in henne och borsta, gå en liten sväng i ridhuset och har löshoppat henne ett par gånger. Spirea är alltid positiv, vänlig och mycket nyfiken. När vi kom hem så passade jag på att lastträna Spirea eftersom jag ändå hade transporten framme. Hon har åkt transport två gånger tidigare på egen hand, men då var det lite akut eftersom vi skulle till veterinären pga en hovböld, så vi fick lasta med linor. Gulliga Spirea tyckte det var lite läskigt, men följde direkt med mig i transporten, duktiga häst! Camilla stängde bommen och så fick Spirea käka lite och sedan gå ut.

2 kommentarer: