tisdag 18 maj 2010

Ridhusträning och tävling på g! *FILM*

Herre Jissus. Nu har jag anmält mig och Klivija till vår första tävling ever och det i DRESSYR! Oh my!! Själv blev jag nervös bara av att anmäla oss... Vi är "bara" anmälda till LC:1 men det känns skitsvårt! Usch så många svåra moment! Finns det verkligen ingen lättare klass? Tävlingen går av stapeln i mitten på juni och helt plötsligt känns detta datum otäckt nära!! Vårt mål med tävlingen är i och för sig att träna på att komma ut och inte dra på tävlingspremiären för länge. Min ridkänsla på tävlingen är dessutom betydligt viktigare än själva resultatet och det måste jag komma ihåg! Nu har vi börjat träna för fullt med fokus på tävlingen i alla fall. Med hjälp av Anki bryter vi ner dressyrprogrammet och tränar på de olika delarna. Galopp på stora mittvolten, 15 meters volter i trav, trav med förlängd steglängd, uppridning och så vidare och så vidare. Utöver det tränar jag på egen hand att stärka Klivija genom uteritter i varierad terräng. Vi behöver också träna vidare på att åka iväg och rida på bortaplan. Eftersom tävlingen kommer hållas i ridhus och jag bara ridit Klivija utomhus så passade Cissi och jag på att åka till Marteröds ridhus idag för träning på bortaplan. Klivija skötte sig som ett proffs och imponerade återigen! För det första gick hon prick på transporten och stod som ett ljus under färden. Väl framme fanns det massor att titta på, hästar, ensilagebalar, plast som blåste i vinden, traktorer, vita staket osv osv. Kliivja var spänd och kollade men gjorde just inget mer. Gick in i ridhuset, gjorde henne i ordning och red fram och med hjälp av Cissi red vi igenom dressyrprogrammet. Med hjälp av Cissi innebär att hon både sa hur programmet är och filmade. Jag har lovat att ta bort ljudet från filmen :-) så filmen är med musik. Klivija kändes riktigt stabil och skötte sig väl, hon glömde till och med att slå med huvudet kika mycket som annars nu när vi var på bortaplan eftersom det var mkt annat nytt att koncentrera sig på. Största bekymmret är att piloten behöver träna på att sitta ner i trav. Sjutton att det ska vara så svårt! Ja, sen är det väl bra att lära sig programmet oxå! :-) Och fortsätta träna, träna och träna!

5 kommentarer:

  1. Grästorp! Kommer ni också? Det finns LB:1 och LA:1 också!!

    SvaraRadera
  2. Wow, du antar utmaningar för dig/er hela tiden - du e´grym. Vad fina ni är, och supersnyggt med vita lindor - på hästen alltså ;-) Kram sis

    SvaraRadera
  3. Ha, ha, nog för att "ni hoppryttare" tycker att det är trist att titta på dressyr, men att SNABBSPOLA i filmen var väl att ta i :-)))
    Du kan få sitsträna på I någon dag om du vill, så kan jag longera dig?

    SvaraRadera
  4. Cissi: har du hört uttrycket att dressyr är som att titta på när målarfärg torkar? :-) Nä skämt åt sido - själv kan jag faktiskt kolla mina filmer om och om igen, kollar i vanligt tempo och i slow motion, kollar helhet och detaljer, Snabbspolningen var snarare för att andra kanske inte är lika intresserade av oss som jag själv, men det är klart man kan ju välja att snabbspola själv i så fall. Sitsträning tackar jag gärna ja till, alltid bra att träna!

    SvaraRadera