fredag 7 maj 2010

Löshoppning ponnys! *FILM*

I början av veckan tog vi hjälp av min tränare Anki som är C-tränare i hoppning för att löshoppa ponnysarna Clara och Boss. Det var superbra att få hjälp med att korrigera avstånd och markbommar för att på bästa sätt hjälpa de hoppsugna två! Lite ombytta roller från förra löshoppningstillfället var det allt. Denna gång tog Clara det lite lugnare och Boss öste på lite mer vilket nog var en sund förändring för båda som var jätteduktiga! För att fokusera på min ponnykille då så måste jag säga att Boss imponerar på mig varje gång vi gör något. Han har ett härligt temperament!! Han verkar ha greppat det här med hoppningen lite mer nu och tyckte det var suuuuuperkul. Jag ser verkligen fram emot hans fortsatta utveckling! I veckan har det inte hänt så mycket med hästarna, jag har varit bortrest och befunnit mig på Wångens travskola och där lagt fram min uppsats och i och med det avslutat min utbildning i ridterapi vid Mittuniversitetet i Östersund. Ridterapi för den nyfikne handlar om att använda hästen som terapiredskap i kombination med någon annan profession som i mitt fall är coaching. Ridterapi eller HUT (hästunderstödd terapi) som det också kallas behöver inte alls handla om ridning utan faktiskt om alla aktiviteter kring i stallet och med hästen. Boss skulle nog med sitt vänliga sinne och nyfikna sätt bli en utmärkt HUT häst! Vi får väl se vad det kan bli av lilleman. Att han skulle bli HUT häst på heltid är det i alla fall inte tal om, det är han alldeles för bra för, det skulle endast vara lite "xtraknäck" i så fall. Till att börja med fortsätter vi i alla fall träna. Här kommer i alla fall film från löshoppningen. Den som gör glada tillrop på filmen är vår underbara tränare Anki!! http://www.youtube.com/watch?v=weTpNe_lsdA

3 kommentarer:

  1. Yiiihaaa! Jäklarns vad han hoppar ;-) /Kram sis

    SvaraRadera
  2. Kul att se hur fint Boss utvecklas, han använder sin rygg på fint sätt i hoppningen och är rädd om sina ben. Hans mamma Wilma får även hon många komplimanger för sin hoppförmåga av tränaren.

    SvaraRadera
  3. Pernilla: Kul att du gillar Boss utveckling! Låter spännande med Wilma oxå. Finns det någon film månne? Hade varit väldigt kul att se!

    SvaraRadera