fredag 15 juli 2011

Dystert!

Påminn mig snälla! Varför håller vi på med ridsport? Var på besök i Husaby igår. Själva lastning, resa och uppförande på plats gav MVG. Men, däremot var det tyvärr inte så enkel lösning som jag hoppas på (typ hovspricka eller hovböld eller liknande). Ursäkta min sarkasm men varför skulle det vara enkelt lixom? Varför skulle det funka trots att jag sköter min häst till punkt och pricka? Är noga med utrustning, rider försiktigt, anlitar massör, tar hjälp av tränare, tar hand om henne på alla sätt. Varför skulle det funka då? På kliniken genomfördes diverse undersökningar och Klivija är mycket riktigt halt fram, både vid longering (speciellt på hårt underlag) och vid böjprov. Frågan är bara varför? Nu är det iaf sjukhage som gäller i kombination med en Metacamkur. Sedan återbesök om ett par veckor för att se hur hon svarat på behandlingen och för fler undersökningar. Jag får ont i magen, blir ledsen i hela kroppen och är så rädd att det ska vara något allvarligt. Näe, jag ska inte måla f-n på väggen och veterinären tyckte inte att jag skulle deppa ihop, men det känns inte bra när ens ögonsten inte mår bra. I have been there, done that. Nu är det MIN tur att ha en frisk häst. Det här är skit!! Klivija har flyttat, tidigare än tänkt, till Stuteri Light. Längre resväg för mig, men bäst för hästen då hon har tillsyn på ett annat sätt än vad jag kan ge henne och dessutom står inne på natten. Gör nog som Cissi, tar ett blogguppehåll..... Ja, vad ska jag skriva om lixom? Vill skriva om träningar inte skrittpromenader vid hand. Jo visst, jag kan berätta att jag fick tillbaka min nyomstoppade hoppsadel i veckan. Superfin!

5 kommentarer:

  1. Hoppas och håller tummarna på att hon blir frisk inom kort!!!

    SvaraRadera
  2. Hmm, inte roligt alls! :-(( Hittade inte vet något alls mer än att hon var halt? Ingen orsak? Tycker det är lite träligt att man 'bara' får metacam och ordination om vila utan att ens ha en diagnos! Ingen röntgen ? Ingen bedövning för att släcka hältan ? Vet precis hur det känns.. känns väldigt orättvist! :-( Hoppas på snabb återhämtning, stengalla, liten böld el likn. Håller tummarna!

    SvaraRadera
  3. Mycket trisst Anna. Det är ju märkligt att det tycks vara stört omöjligt för vissa hästar att hålla sig ifrån skador. Syntes det ingen ting på röntgen häler? Jag har nog inget bra svar på varför man skall håla på med den här hobbyn när det bara blir elände av allt. Men sammtidigt finns det inget annat i världen som jag hälre vill gör.

    SvaraRadera
  4. Usch vad tråkigt,man får ju hoppas att det inte är något allvarligt,kan ju kanske bara vara en vrickning eller stukning,håller tummarna att det går bra för er / Isa

    SvaraRadera
  5. Så är det alltid. Jag kan komma ihåg när jag var yngre och var medryttare så hjälpte man ju lite olika sorters hästägare, dom som gjorde allt för sin häst så att den skulle ha det så bra som möjligt och så fanns det ägare som tyckte att "hästen klarar sig på 3 kg hö om dagen och 1 cm spån i boxen"... Det som var så sjukt var att det var alltid den snälla ägarens hästar som blev sjuka, skadade mm. Den ägaren som aldrig brydde sig klarade sig alltid undan veterinären. Så, livet är inte rättvist. Men jag tror att allt har en mening och det löser sig alltid på något sätt även om det känns pissigt nu så tror jag att det finns en poäng med det hela. Tänk på Emelie, hennes nya Sammie kom ju till av en tjuvbetäckning, så det var ju inte planerat alls. Och han är ju helt perfekt för Emelie :) Så det löser sig Anna, du är verkligen värd en bra häst och kanske är det Klivija eller någon annan.. Vi får se :) (ursäkta superlång kommentar ;) )

    SvaraRadera