måndag 3 oktober 2011

Inget föl


http://www.fotoakuten.se/
Tyvärr blir det inget föl för Klivijas del till sommaren och jag är jätteledsen över det. Klivija blev faktiskt dräktig, men med tvillingar, vilket jag numera fått lära mig att man inte går vidare med. Det är en allt för stor risk att stoet kastar sent i dräktigheten (9-10 månaden) eftersom båda fölen inte får plats. Oturligt nog låg dessa foster väldigt tätt ihop och när veterinären försökte ta bort den ena resulterade det tyvärr i att båda resorberade. Jag blev så ledsen när Klivija kollades och det inte fanns något foster kvar. Funderar starkt på att betäcka henne nästa år istället och då kommer mitt självklara val vara Lambourghini, tror de är perfect match!

6 kommentarer:

  1. Ååhh va tråkigt;(( Men å andra sidan är det nog ännu tråkigare att förlora fostret i en senare dräktighet.....

    SvaraRadera
  2. Har varit med om tvilling dräktighet 2 ggr båda kastade i 10 månaden. Inte kul! Tråkigt att det inte blev något, det hade ju passat perfekt nu om jag förstår rätt. Du får prova nästa år. Kram

    SvaraRadera
  3. Ånej vad tråkigt :( .. men hon är ju ung och har tiden framför sig. Gör nytt försök nästa år så skall du se att det går vägen. Tänkte själv försöka betäcka vår Vera till våren också. Då kan vi 'föl-vaka' tillsammans inför 2013. (Klen tröst, men ändå)

    SvaraRadera
  4. Ja det är verkligen trist.
    Hanna: Oj, det måste varit tufft!!
    VK: Så kul. Har du bestämt hingst?

    SvaraRadera
  5. Eftersom Vera är av rasen KWPN TP så har jag en idé om att jag vill att det blir ett renrasigt KWPN-föl. Så det blir till att studera avelsslinjer och stamtavlor och sedan importera semin vad det lider. Höga knälyft lär den få iaf. ;-)

    SvaraRadera