söndag 7 november 2010

Träning i stallet!

Ont om tid, ont om tid! Livet förändras onekligen med en liten bebis i familjen. Känns som jag ständigt ligger efter när det gäller saker jag vill och behöver göra. Vill påbörja inridning av Boss och vad gör man då när man har ont om tid och är ensam i stallet? Ja, man kan exempelvis passa på och träna när man får fem minuter över vilket innebär att utnyttja de träningsmöjligheter som finns inne i stallet. Så i veckan tog jag fram tränset igen tillsammans med lite betfor och stämde av så att Boss fortfarande tyckte det var okey. Skramlade med tränset och Boss spetsar öronen - direkt med på noterna! Sedan ställde jag mig på pall till vänster om honom med armen över hans rygg, gav lite godis på motsatt sida. Denna övning tyckte Bossen var läskig i våras, då ville han inte ens att jag skulle stå på pallen och därmed befinna mig högre än honom. Har inte tränat på just detta men annan träning i kombination med betet har fått honom att mogna och lita på mig. Fortsatte att lägga lite mer tyngd över ryggen samtidigt som jag kliade högra sidan, la min mage mot hans rygg med lätt tryck. Nästa dag gjorde jag om övningen men lade mer tryck över ryggen och släppte fötterna från pallen och hängde så en pyttestund. Han är så cool Boss, har en nyfiken uppsyn och ser ut att vänta på nästa uppgift. Härligt med en sådan mentalitet. Upprepade övningen ett par gånger idag också och det märktes att han kände igen övningen. En av sveriges kanske duktigaste unghästtränare, Eamont Hickey, tränar oftast sadelinvänjning och uppsittning i box. Intressant läsning och klipp på följande länkar: http://www.hippson.se/artikelarkivet/avel/sa-jobbar-eamon-hickey-med-grona.htm och http://svtplay.se/v/2001585/mittnytt...w_av_inridning

2 kommentarer:

  1. Mmmm, det var underbart att pyssla lite med honom idag, och han är verkligen cool! Goaste Bossen vad jag hade saknat honom :-) //Sis

    SvaraRadera
  2. ser väldigt roligt ut, vete fasen om jag har nerver att våga rida in en häst faktiskt, men unghästar är ofta så himla nyfikna och positiva så man blir lite sugen på att göra ett försök .. skall bara hitta gård med lösdrift först :) Förmodar att du hoppas på mängder med snö i vinter för uppsutten träning på bästa Bossen med mjuk landningsbana för matte. :-D

    SvaraRadera