tisdag 11 januari 2011

Summering 2010

Har läst inspirerande årsplaner på andra bloggar och ska försöka formulera egna. Börjar först med att summera år 2010 som innebar att jag satte igång Klivija vilket skedde vid årskiftet (09/10). Fick mer eller mindre började om då eftersom Klivija varit skadad och vilat hela hösten, jag köpte henne på sensommaren 09 och hon var i princip bara inriden före det. Förutom igångsättning började år 2010 med sadelstrul, ingen sadel jag provade passade, allt jag la på ryggen (sadel, gjord, schabrak) åkte bakåt. Dessutom gled sadeln åt sidan. Det gick inte ens att sitta upp själv eftersom sadeln bara gled... Red också på sidepull eftersom Klivija haft en vargtandsrest som drogs i slutet av -09. Januari bjöd dessutom på iskalla vinterdagar med kvicksilvret ner på stadiga 20 minus. Vi trotsade kylan och tränade ändå! Tog massor av hjälp av tränaren Anki som varit vår tränare och vårt stöd sedan dess. Hann vara igång någon månad före det uppdagades att Klivija hade en hovböld i en bakhov. Bölden fick verkas upp på klinik och Klivija fick ha gipsbandage i tre veckor vilket jag la om var femte dag... Puuh! Vattnet var fruset i stallet och vi släpade dunkar... Igång igen i mars, fortfarande kallt men nu började vi komma i gång lite mer. Utrustningen funkade, jag hittade en sadel som var okey och kunde rida på träns. Inser nu när jag tänker tillbaka att jag varit gravid nästan hela tiden medan jag ridit Klivija. Målen för 2010 sattes med hänsyn till det såklart. Att komma igång med bommar och hoppa någon gång det hann vi göra i fjärde månaden, att tävlingsdebutera gjorde vi i sjätte månaden med hjälp av resårband i de vita ridbyxorna. Sommarens ridning bestod mest av uteritter före det blev paus både för häst och ryttare någon gång i sjunde månaden vilket var juli. Det är kul att summera för jag tycker verkligen att vi hann med en del ändå! På hösten mäktade jag endast med att longera lite och ridningen sköttes av medryttaren Madde. Året avslutades av att Klivija fick åka på tillridning där hon fortfarande är. Ett perfekt tillfälle när jag själv inte var igång. Nu börjar jag så smått komma igång, Klivja tränas vidare och jag ser verkligen fram emot 2011!
Ovan: Juli 2009

Ovan: Februari 2010
Ovan: Juni 2010

Ovan: December 2010

7 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk förändring som skett med den goda damen :-) //Sis

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa :) shit vilken skillnad! bra jobbat :) tänkte fråga varför hon har huvudet så konstigt ibland? Har hon vart med om någon olycka eller är det någon låsning?

    Vilken fin bild du har på facebook förresten! Kram :)

    SvaraRadera
  3. Tack! Ja visst är hon fin min underbara häst! :-)
    Emma: Antar att du menar att Klivija lägger huvudet på sned. Vet inte orsaken men hon är kollad kiropraktiskt, röntgad, ultraljudad samt fått synen undersökt utan att något fel hittats. Det entydiga budskapet är att Klivija ska ridas och tränas som vanligt.

    SvaraRadera
  4. Hon har blivit väldit fin och ngt mer massa på kroppen sen 1:a bilden!

    SvaraRadera
  5. Jättefin hon blivit tänk vad kärlek omtanke och engagemang kan göra!

    SvaraRadera
  6. Jisses vilken förändring! Bra jobbat!

    SvaraRadera