fredag 5 augusti 2011

Finns det en mening?

Betforvatten smakar bra på klinik! Igår var det dax för återbesök på Husaby med Klivija. Jag var grymt nervös då jag tyckt att damen sett väldigt skruttig ut på våra skrittpromenader. Å andra sidan, Klivija har stått i sjukhage 10x10 i tre veckor och hur roligt kan det vara lixom? Stod upp redan klockan 05.00 för att åka till Lysekil, hämta hästen och köra till kliniken för en lååång dag. Min syster var med som sällskap, TUSEN TACK! På schemat stod hältcheck, ultraljud och skoning. Jag befarade det värsta men hoppades på det bästa. Vi började med longeringsprov och veterinären konstaterade snabbt att Klivija såg fin ut fram i båda varven MEN hade en hälta i vänster bak, det som jag från början åkte in för. Jag var oerhört lättad att se att även böjprov fram var ua. Däremot visade Klivija även en reaktion på böjprov vänster bak. Istället för att gå vidare och undersöka frambenen blev alltså fokus vänster bak. Röntgen visade inget av värde men efter ultraljud kunde veterinären konstatera en skada på gaffelbandets fäste. En skada som troligen beror på en vrickning i hagen eller en felriktad spark i boxen. För att summera innebär det lång konvalecens, minst ett halvår, men med god prognos för tillfrisknande, de flesta blir bra efter en sådan här skada! Med tanke på att jag varit mycket orolig för Klivija känns ändå detta som en någorlunda positivt besked. Det är dax för plan B!!

4 kommentarer:

  1. Det är baksidan med hästägandet när de blir sjuka o skadade. Man ska vara glad så länge man har en frisk häst. Tur i alla fall att prognosen är god, men förstås tråkigt med lång vila.

    SvaraRadera
  2. Ärligt talat kan man ha mer otur? Jaja det kanske finns en mening med allt, du har ju pratat om att ta föl på henne förut så den iden är nog bra, dock sent på säsongen men hon kanske tar sig direkt. Lycka till! Kram

    SvaraRadera
  3. Bara roligt att kunna hjälpa till :-) //Sis

    SvaraRadera
  4. Irene: Ja, man får vara glad för varje dag de är friska. En olycka händer så lätt.

    Hanna: Precis, inte annat än att det känns surt. Men men jag är trots allt glad för att det är god prognos på skadan. Alltid något ;-)

    SvaraRadera