fredag 5 augusti 2011

Utan hov - Ingen häst!


Oerhört svårt att fotografera hovar på ett rättvist sätt, så ta bilderna med en nypa salt. Det här är i alla fall en efterbild. Uttrycket "Utan hov - Ingen häst" kunde inte vara mer sant! Gårdagens klinikbesök avslutades med skoning av den mycket skicklige klinikhovslagaren Jimmy. Här fanns det en hel del att korrigera, Klivija behövde kortas i tån, hovarna var allt för utflutna och storleken på skorna behövde ökas. Under hela tiden jag haft Klivija har hon haft 2:or i skostorlek, men hon har under en period skotts med 1:or, vilket innebär att belastningspunkten blir felaktig. Denna gång skoddes hon tom med 3:or vilket faktiskt inte alls såg konstigt ut. Hovarna blev suveräna och väldigt nära så som hon ska se ut i slutändan, även om Jimmy inte var helt nöjd ännu, framförallt med vänster fram som fortfarande är lite utfluten. En intressant sak jag fick lära mig är att när hästen går med för lång tå blir den också väldigt ofta öm i sulan, tänk er att sulan behöver stretchas ut pga den långa tån, därmed blir den tunnare och ömheten ökar. Det är kanske detta jag sett på skrittpromenad med Klivija när jag tyckt att hon sett skruttig ut. Dessutom är det troligt att Klivja blivit överansträngd i frambenen pga av de för små skorna vilket kan förklara frambenshältan. Jimmy förklarade också att han vill få Klivijas hovar att växa nedåt istället för framåt, det innebär att hålla tån kort och få upp trakterna. Klivija ska skos igen av Jimmy vid nästa tillfälle och sedan ska vår gamla hovslagare återigen börja sko Klivja vilket känns mycket bra.

2 kommentarer:

  1. ja man ser ju tydligt "knäcken" i vinkeln utsidan vänster fram och det lär ju ta ganska lång tid innan hoven växt ned såpass att den försvinner, gött att vara på rätt väg iaf:)! kram C

    SvaraRadera
  2. Det är synd att jag inte fick till en bra före bild, då hade man verkligen kunnat se förbättringen. Härligt att vara på god väg! Ska bli intressant att se hur hon rör sig i skritt framöver, sulömheten kan tydligen bestå ett tag, men den kortare tån underlättar överrullningen och borde minska snubbligheten jag märkt.

    SvaraRadera