fredag 5 augusti 2011

Plan B!

Finns det en mening? Ja, det kanske beror på hur man väljer att se det?! Redan före klinikbesöket funderade jag på vad jag skulle göra ifall Klivija blev långtidskonvalecent. En tanke som funnits tidigare väcktes till liv igen. Tänk om jag skulle betäcka henne? Eftersom det är sent på betäckningssäsongen kollade jag redan före klinikbesöket upp hingststation och också val av hingst. Jag bestämde mig för att om Klivija blev långtidskonvalecent så skulle jag köra på och betäcka henne om det inte var en skada som var negativt för henne eller för ett eventuellt föl. Jag involverade veterinärerna på kliniken i mina tankar och fick klartecken på att det var okey att betäcka och positivt för Klivjas tillfrisknande med extra lång vila. Passade därför också på att undersöka hur hon låg till i brunst och kanske är det en mening, hon verkade vara på gång in i brunst! Eventuellt skulle hon behöva sprutas för att gå in i brunst, men det skulle ny veterinärundersökning få visa. Så istället för att åka hem till Lysekil körde jag Klivija direkt till Minigården som jag valt som hingststation. Det kändes overkligt att lasta av min häst, lämna henne där och fantisera om att hon kanske ska få ett föl! Idag på morgonen undersöktes Klivija och äggets storlek hade ökat (nu vet jag inte om jag använder rätt termenologi, detta är nytt för mig) vilket gjorde att de inte valde att spruta igång henne med risk för att hon skulle gå in i brunst för tidigt. På måndag ska hon undersökas igen, kanske blir hon redo för betäckning på egen hand eller så sprutas hon då och betäckning sker troligen på tisdag. Sheeeeeeeeeeeeet vad spännande. Val av hingst? Mer info kommer! Foto på Klivija med hennes förstfödde Avokado.

4 kommentarer:

  1. Ibland är det väldigt nödvändigt med en plan B för att man skall orka ta motgångarna här i livet. Jag kollade lite på hemmsidan, har de bara ponny-hingstar? Är det en ponny-hingst du tänkt till Klivilja? Ska bli kul att följa er här på bloggen :P

    SvaraRadera
  2. Satsa på en hingst som väger upp hennes svaga sidor och som passar in med hennes stam. Åhh det finns många fina hingstar, svårt att välja tycker jag :)

    Emelie, man kan få nästan vilken halvblods hingst man vill på semin.Ponnyhingstarna du pratar om är deras egna :)

    SvaraRadera
  3. Hoppas att Lambourgini gör just detta. Har valt honom med tanke på att han är en dubbeltalang och att Klivija har hoppstam på pappans sida men med tre bra gångarter, kanske främst från mammans sida(?). Att "Lambo" har ett gott temperament känns oxå oerhört viktigt!

    SvaraRadera
  4. Gud va kul Anna! :D är det meningen att du ska behålla fölet isf? :) Lycka till med allt :)

    SvaraRadera