fredag 29 oktober 2010

Hästaktivitet igen!


Foto:
www.sofiagenne.se
Äntligen! Igår drog jag på mig ridbyxorna igen och åkte till stallet på lyxig långvistelse. Min suveräna sambo såg till att jag fick lite egentid vilket var sååå skönt. Kommer avvakta ett tag med att sitta upp i sadeln (även om jag längtar) och nyttjade istället tillfället till att tömköra Klivija. Vi tog först en tur ut i höstmörkret och jobbade sedan på banan. På uteturen hade vi några smådiskussioner kring om man behöver gå framåt eller får vända hemåt när det är något läskigt. Det gäller för mig att ha rätt timing och övertyga Klivija på ett bestämt och tydligt sätt så fort hon tänker vända om, allra helst före hon funderar på om hon ska vända. Om jag är ouppmärksam eller otydlig märks det väl på Klivija att hon blir än mer osäker och ännu hellre vill vända. Som vanligt alltså, det mesta hänger på mig som förare eller ryttare när det gäller hästhantering :-). Tycker ändå att det gick riktigt bra med tanke på att jag inte tömkört sedan före sommaren och att det blåste mer än lovligt när vi var ute. På banan var hon lite pigg men jobbade på fint utan konstigheter. Jäkla snygg häst jag har *stolt*. Även här funderade jag över vilka signaler jag ger henne. Om jag exempelvis vill att Klivija ska galoppera och hon bryter av till trav är det viktigt att lugna ner tempot före jag ber om ny galopp för att inte "jaga på henne" och därmed undvika hetsig galopp. Noterade också att min hållning genast påverkar Klivija, om jag är avslappnad så blir mer avslappnad och likewise! Tänk vad man lär sig av hästar!

7 kommentarer:

  1. Gött med lite uppdatering här - längtar efter dem <3 /sis

    SvaraRadera
  2. Härligt med egentid och ffa då få vara i stallet och mysa med hästarna och greja i sin egen takt!!

    SvaraRadera
  3. Kommer göra K gott om du kommer igång med tömkörning nu, dessutom är det ju ett utmärkt sätt att komma i form själv :)

    SvaraRadera
  4. Härligt att du är på väg tillbaka till stallivet igen. =)

    SvaraRadera
  5. Kul att du är igång igen med hästandet :) / JM

    SvaraRadera
  6. Hej, trevlig blogg du har. Råkade komma upp 2 gånger som bloggföljare. Du får gärna ta bort den ena för jag vet inte hur man gör. Vill inte förstöra din layout.. och grattis till lillpojken!
    /Anna

    SvaraRadera
  7. Tack allihop för hejarrop, så roligt!! :-) Ja det känns fantastiskt!
    Anna - välkommen som följare, kul att du gillar bloggen :-)

    SvaraRadera