lördag 2 oktober 2010

Piggelin häst!


Utöver den hjälp jag har med hästarna av Madde, vilket är helt super, så ska Cissi hjälpa mig att rida Klivija ibland. Så länge jag själv är på benen så gör jag i ordning Klivija och levererar henne ridklar. I veckan var det så dax för Cissi att rida Klivija på banan. Klivija hade förvisso stått ett par dagar vilket inte brukar påverka men nu överraskade hon med att vara såpass piggelin att hon gjorde en oväntad brall så Cissi åkte av. Pinsamt att hästen inte kan uppföra sig när man ordnar bra ridhjälp. Frustrerande när jag inte kan göra något själv men tur att jag har så hjälpsamma och förstående personer runt omkring. Tyvärr hade vi ingen lina med till banan så Klivija fick rasta sig själv en stund före Cissi red vidare. Trots avåkning och spänd häst blev det ett ok pass. Piggheten verkar vara lite varannan dags symptom. Cissi red ytterligare en dag i veckan och då var Klivija hur lugn som helst för att vara minst sagt energisk idag igen. Märker ni andra av något på era hästar nu när vädret blivit kallare? Kanske även pälssättningen påverkar? Vi tar iaf det säkra före det osäkra och linar ett par varv före uppsittning. Det är lixom ingen idé eller vits att sitta upp om hästen är superpigg. Hörde om ett stort och välkänt hoppstall i Tyskland där de pleggar pigga hästar - det känns ju att gå liiiite väl långt. Kanske kan viska det som hot i Klivijas öron om hon inte sköter sig. Rackarhäst!

2 kommentarer:

  1. Visst märks det när det är kalla dagar, speciellt när det blåser. Var glad att du har en häst med glädje o energi! (Men INTE kul för Cissi att åka av). Det är väl en bra ide med lina före.

    SvaraRadera
  2. :D tur att det inte var du som red! :) nä pilen e som han brukar :)

    SvaraRadera