torsdag 16 september 2010

Klivija update!

Foto: Sofia Genne www.sofiagenne.se
Igår tränade Madde och Klivija för Anki och matte var där och kollade. Tycker att det gick jättebra och att Madde börjar hitta knapparna riktigt bra! Klivija såg avspänd och nöjd ut och signalerade detta med ett stort antal frustar, skönt! Det kom en rejäl regnskur under ridpasset så Klivija (och alla andra) blev genomblöt. Väl tillbaka i stallet fick Klivija pyssel och fleecetäcke och så in i boxen. Efter ett litet tag hörde vi hur Klivija rullade sig vilket inte händer så ofta när jag är där, inte så konstigt med den blöta pälsen förstås. Plötsligt så smällde det till i väggen och så blev det tyst. Jag gick snabbt fram till boxen och såg hur Klivija rullat alldeles för nära väggen och nu låg med benen upp i luften mot väggen och kroppen alltför tätt intill. Jag gick snabbt in till henne, strök henne på halsen och pratade med henne. Insåg att jag inte kunde ta tag i ett ben med bara händerna samtidigt som Madde frågade om hon skulle hämta en longerlina. Klivija höll sig, trots fastrullningen supercool! Hon gjorde en ansträning att komma loss som inte fungerade men så tog hon sats igen och kom runt och upp. Torv över hela fleecetäcket som satt på sniskan. Hon såg lite förvånad och ja kanske besvärad ut över vad som hänt men ruskade på sig och var fortfarande lugn. Själv hade jag fullt av adrenalin i kroppen, lilla prinsessan, min fina häst, shit vad hon skrämde mig. Klivija betyder SÅ mycket för mig och jag vill absolut inte att något ska hända henne! Tur i alla fall att det gick bra!

5 kommentarer:

  1. Vilken tur att det gick bra! Det var en person som blev dödad när en häst rullat fast o han skulle hjälpa den loss. Hästen fick panik.
    Disco rullade fast en gång o dängde i frambenet så att det blev ett fult överben.

    SvaraRadera
  2. Usch det är inte kul när dom rullar fast. Har vaknat många gånger på natten av dunkande i stallet och sprungit ut.För det mesta var det falsklarm men några gånger har det rullat fast hästar. Håller man sig inte för nära brukar det allt gå bra att "rulla" tillbaka dom :) Tur det gick bra för Klivija med :)

    SvaraRadera
  3. Irene och Hanna: Ja, det var tur det gick bra! Men man får förstås passa sig för att gå för nära i ett sådant läge, speciellt med tjockis mage. Tur att hon höll sig så lugn när nu matte instinktivt sprang nära!

    SvaraRadera
  4. Men, hjälp! Novis som jag är, visste jag inte ens att de kunde rulla fast! Tur i oturen att allt gick bra, och att du (ni) var där om Klivija inte fixat detta själv. Kram sis

    SvaraRadera
  5. usch, tur att det ej hände ngt allvarligt!

    SvaraRadera