tisdag 7 juni 2011

Underbara häst!

Åh vad det är härligt att ha Klivija på bete. Hon är precis som sin matte, föredrar sommaren! Något som är lustigt är att Klivija är mer lättfångad på sommaren, borde det inte vara tvärtom? På vintern kan nämligen damen ha den egenheten att man inte får fånga henne. Ibland har hon inte lust utan vänder och går när man kommer, en egenhet som inte känns så rolig. Men på betet är det tvärtom, hon kommer gärna i full galopp när hon ser mig. Lovely!
Klivija är under igångsättning nu. För tre veckor sedan upptäckte jag att hon haltade på ett bakben när jag skulle tömköra henne på banan. Dagen efter skulle Boss besiktigas så jag passade på att låta veterinären kolla Klivija på samma gång. Hälta på böjt spår och vid böjprov på det vänster bak. Longerade henne själv några dagar senare och såg ingen direkt förändring vilket gjorde mig superorolig. Så nojig som jag är åkte jag in till samme veterinär på klinik veckan efter och kolla igen. Jag ville inte bara köra en Metacamkur utan att ha kollat lite bättre. Men lyckligtvis var Klivja i princip ohalt både vid longering och böjprov. Kändes ärligt talat lite onödigt att åka in, men det vet man ju inte innan. Hellre en gång för mycket! Veterinären misstänkte att skadan satt i bäckenet så något har väl Klivija gjort i hagen. Veterinären verkade iaf också positivt överraskad över den snabba förbättringen. MEN eftersom Klivija trots allt hade haft en märkbar skada gäller lugnt igångsättning. En vecka skritt 30 min, andra veckan skritt 60 min, tredje veckan lägg in trav, fjärde veckan lägg in galopp. Bara ridning på rakt spår. Jag tar det tom lite lugnare än schemat, vill vara säker på att Klivija får den läketid hon behöver. Har promenerat vid hand och tömkört än så länge men satt upp och skrittade idag för första gången, så härligt!

1 kommentar:

  1. Puh, skönt att det släppte så fort. Man vet ju aldrig vad de små liven har gjort under dagen/natten. Ibland till och med bara när de står uppbundna på stallgången. :) Härligt att komma igång igen.

    SvaraRadera