torsdag 30 juni 2011

Sadelinpassning - check!

I måndags var det dax för sadelninpassning av Niklas från Svenljunga sadelmakeri. Det var totalt två hästar och två ponnysar som fick sina sadlar kollade. Niklas har lång erfarenhet, fick sitt gesällbrev 1987 (!) och är auktoriserad sadelmakare vilket känns betryggande. Jag hade två sadlar att kolla, en hoppsadel och en dressyrsadel, båda av märket Albion K2. Dels ville jag veta (hoppades) att sadlarna låg bra och dels ville jag veta (trodde att) de behövde stoppas om och i så fall ville jag att de skulle stoppas så de anpassas efter Klivija. Jag har ju chansat med båda dessa sadlar och köpt begagnat på nätet och det visade sig att båda sadlarna låg bra! Hoppsadeln behövde stoppas om, var lite tunn i stoppningen. Dressyrsadeln var nystoppad när jag köpte den, men jag tyckte inte den låg riktigt hundra. Det visade sig vara för mycket stoppning i den, i alla fall för att passa Klivija! För att jag skulle slippa bli av med båda sadlarna under en period (rida barbacka - nej tack) var Niklas bussig och gjorde en specialare och satte sig vid ridbanan och kollade min dressyrsadel. Tanken var att bara plocka ut stoppning, men det visade sig dock vara svårare än tänkt, då stoppningen följde med i stora sjok. Det slutade med att Niklas fick ta ut stoppningen, som var av syntetull och stoppa den på nytt med riktig ull som han använder. Efter omstoppningen låg dressyrsadeln jättebra på Klivija. Hoppsadeln fick Niklas ta med sig, den blir klar om ett någon vecka. Dressyrsadeln har jag nu invigt och den känns toppen och Klivija gillar den oxå! Skönt, då har jag gjort två bra sadelaffärer och har sadlar i skick som nya efter omstoppning!

1 kommentar: