söndag 4 juli 2010

Sommarridning - bra eller dåligt?

Red ut på Klivija igår kväll, klockan var väl cirka halv nio så den värsta värmen hade lagt sig. Hade hoppats att vi på det sättet skulle slippa blinningarna som är den värsta plågan. Vi hann dock bli varma och klibbiga båda två före jag ens kommit upp eftersom det var väldigt kvavt. Som det framgått i några av kommentarerna är jag gravid och väntar barn i oktober :-). Jag njuter fortfarande av att rida och känner mig trygg med Klivija, men det är lite jobbigt att komma upp och av på grund av magen. Har tyvärr också börjat få ont i bäckenet / ljumskarna efter ridpasset och har bytt till hoppsadeln för att sitta med mer böjda ben vilket känns lite bättre. Det är så härligt att rida så jag vill inte pausa än men snart är jag nog tvungen eftersom kroppen säger stopp. Efter jag suttit upp gick vi i kanten av gärdet där vi senast mötte älgkon med kalv. För att undvika möte gick vi i andra kanten av gärdet än vad vi brukar. Därefter svängde vi av mot samma öppning som vi brukar vilket innebär att vi passerar en tröska och ett ödehus. Klivija stod emot lite när hon såg tröskan vilket hon brukar kunna göra, men rätt som det var brakade det till rejält precis bredvis oss i skogen. Klivija svängde runt på ett ögonblick och som tur var knep jag till med knäna, annars hade jag bitit i gräset.... Det där var inte ett rådjur utan snarare en stor älg! Klivija höll sig dock lugnt om än lite spänd och vi fick leta efter en annan väg där jag var tvungen att hoppa av och kolla så det inte låg någon tråd gömd i gräset, å så upp igen... (pust). Vid det här laget var vi genomsvettiga båda två och fulla med blinningar. Klivija ville inte stå still (förståligt) och "tjockisen" (jag) hade ännnu svårare att komma upp. Kunde inte låta bli att fundera på om det där med sommarridning verkligen är så härlig och började ånga hela tilltaget. Nåväl, när vi väl kom iväg travade vi för att undkomma binningarna och genast så var det värt det. Sommarkväll på min underbara häst som flyter fram i luftig trav, samspelet - att vi är ett team, naturen (ingen träning framför tv:n ;-) och ja då är det värt det. Avslutade med en härlig galopp på en gräsväg före vi nöjda skrittade hemåt. Kvällen avslutades med ett kvällsdopp i sjön tillsammans med min sambo, det var 24 grader varmt i vattnet. Härligt!

6 kommentarer:

  1. Du får ta det försiktigt(fast det verkar du ju göra ändå)....verkar som om den där älgen har kommit för att stanna där ett tag...=)

    SvaraRadera
  2. MMCS: Du har helt rätt! Problemet är att älgen verkar ha sitt revir åt det håll vi måste rida för att komma ut från betet. Ingen som är sugen på lite älgjakt? He he he...

    SvaraRadera
  3. Grattis! Visste inte att du var gravid!? (är väl lite efter haha) Gud va kul! :D :D :D jag tror att du kommer att bli en superbra mamma :D Lycka till med allt! Kram Emma

    SvaraRadera
  4. Emma: Tack! Det var ju ett tag sen vi sågs så det är kanske inte så konstigt :-) Kram A

    SvaraRadera
  5. Åhmen grattis! :-) Det hade ju jag helt missat. haha.

    SvaraRadera
  6. VK: Tack! :-) Inte så konstigt, jag har inte skrivit så mkt om det i bloggen eftersom den handlar om hästarna. MEN det blir ju lixom oundvikligt eftersom det kommer bli en pause i ridningen.

    SvaraRadera