torsdag 1 juli 2010

Sommarfä!

Underbara sommar, men fy för alla insekter!! Blinningarna / kläggen även kallat är ju som tokiga - stackars hästar! Flugor, mygg, knott och fästingar likaså. Klivija har fått en del fästingar som sätter sig i den tunna huden vid juvret. Har tagit på Switch vilket verkar ha gjort susen - inga fästingar efter det. Häromdagen hade Klivija fått av sig flughuvan vilket dessvärre resulterade i väldigt röda och irriterade ögon. Cissi var bussig och lånade ut Ikaroz flughuva till damen och det var nog väldans tur. När jag kom igår kväll såg ögonen, speciellt det ena, inte fräscht ut. Det var fullt av gegg i och runt ögat och hon var mycket öm och irriterad där. Tvättade hjälpligt med vanligt vatten runt om och åkte dit i morse utrustad med koksalt och bomullstussar för att tvätta ordentligt. Klivija och Clara var smarta nog att gömma sig i buskagen så först såg jag de inte ens. Men när jag visslade och ropade tittade Klivija fram, det såg roligt ut! Hon kom därefter fram till mig nästintill uppfodrande, ungefär som om att hon ber mig "fixa nu då matte, jag behöver bli ompysslad!". När jag grejar med henne står hon prick still. Hon låter mig ta genomdränkta bomullstussar in i ögonen och krama ur, jag får smörja, spraya, klia och peta i sår och över hela kroppen. Jag blir varm i hjärtat av hennes tillit till mig och minns förra sommaren, när jag precis köpt henne, då lät hon mig inte göra på samma sätt. Den relation och ömsesidiga tillit vi har är coolt och en av de saker som gör kontakten med hästar så magisk. Klivija min underbara fina häst!!
Bossen går med exemtäcke och huva vilket ibland känns varmt, men han är den som är mest opåverkad av alla blinningar å andra sidan. Bossen tycker hela tiden att jag tillbringar för lite tid med honom. Så fort jag kommer kommer även han. Han följer mig med blicken, går efter mig i hagen när jag är utanför, är som ett plåster när jag är i hagen och är bara såååå mysig att greja med. Han står också prick still när jag grejar med honom. Det märks att de tycker det är skönt att bli ompysslade även om den där sprayen jag använder är i läskigaste laget.... Söta och gulliga Boss!

3 kommentarer:

  1. Ååå vad jag längtar efter dessa underbara! Men, nu är det nära :-) //Sis

    SvaraRadera
  2. Ja usch för alla insekter! Ett superrecept: PETflaska 1,5 l, blanda ca 2 ml tee tre, några ml citrongräs och eukalyptus(finns på hälsokost), pressa 3-4 vitlöksklyftor. Skaka och svampa på! Effektivt, miljö & häst vänligt. Visseligen stinker hästarna vitlök, man vad gör det i sommarhagen?:)

    SvaraRadera
  3. Anna - Tack för tips! Alla huskurer emottages med glädje! Om hästarna (och jag) sen luktar vitlök eller tjära får gå! :-) Anna

    SvaraRadera