torsdag 5 augusti 2010

Modellfotografering

Häromdagen fick fröken Klivija agera fotomodell och det var då en motvillig debut! Anlitade en superduktig tjej vid namn Sofia Genne (http://www.sofiagenne.se/) för fotosessionen och fotografen fick en utmaning som hette duga! Sofia fotade även min förra häst, underbara och vackra Lunaro, före han skulle till de evigt gröna ängarna. Om Lunaro var linslusen hästifierad med full charm påslagen så är Klivija raka motsatsen. Så svårimponerad häst vet jag inte om den stackars fotografen någonsin träffat. Öronen hängde bakåt hela tiden, Klivija stod och sov med halvslutna ögon vilandes på ett bakben, såg sjukt ointresserad, trött eller ja drogad ut.... Det spelade ingen roll om matte hoppade, skuttade, viftade, petade eller flaxade. Klivija iaktog mig bara med en trött min och tycktes undra vad fasen som tagit åt mig. Sofias mamma gjorde också sitt bästa genom att prassla med plastpåse, smälla en plastpåse, bryta grenar, gömma sig i buskagen och vifta med grenar. Inte då att Klivija reagerade. Min trovärdighet kändes sådär när jag sa att Klivija kan vara riktigt tittig när jag rider ut.... Well, som det proffs Sofia är fick hon till en hel del fina bilder (jag har fått tjuvkika i kameran) trots allt och Sofias mamma fick även tillslut väckt Klivija genom att vifta med en stor vit handduk på en pinne. Vi fotade Klivija på en äng, på en grusväg med björkar i bakgrunden och slutligen satte jag upp och så blev vi fotade båda två. Eller ja, satte upp och satte upp är väl en överdrift, kravla upp är väl rätta benämningen, satt nämligen barbacka för första gången på Klivija och fick ta hjälp av Sofias mamma för att lyckas med projektet i och med den nu rätt så stora magen :-) Hoppas på fina bilder som minnne. Bilden i inlägget är en av de få jag lyckats ta själv på den motvilliga modellen där hon har öronen framåt och alla fyra hovar i marken....

4 kommentarer:

  1. Ser fram emot att få se bilderna :-)

    SvaraRadera
  2. vad kul! Typiskt att de inte reagerar när man VILL att de ska vakna till...

    Hoppas vi får se på bilderna hon tog!

    SvaraRadera
  3. Åh, ser fram emot att se resultatet. Bilden du publicerat är jättefin, och jääättefina bilder i blogg-huvudet!!

    SvaraRadera
  4. Va roligt!Hoppaas på att få se fina bilder inom kort då;)

    SvaraRadera