söndag 8 augusti 2010

Svullna ben! Tips? - UPPDATERING!

Idag när jag kom till betet ikväll upptäckte jag att Klivija var svullen på alla fyra benen från knäet och ner. Allmäntillståndet bra, verkar pigg för övrigt, ingen feber, kunde ej se någon hälta när hon kom travandes. Ringde jourhavande distriktsveterinär som hade en teori om fotosensibilitet som uppträder på opigmenterade hud. Denna rekation kan exempelvis uppkomma, om jag förstod veterinären rätt, när hästen äter Johannesört och det opigmenterade områdena utsätts för solljus. Med tanke på att vädret bjudit på allt annat än direkt solljus och att Klivija har två vita ben och två mörkbruna men är svullen på alla fyra så är jag tveksam men vad vet jag?! Ringde för säkerhets skull ytterligare en veterinär (jourhavande i annat distrikt) och han var inne på att Klivija ätit något olämpligt vilket även var min teori. Igår fick damen byta beteshage efter att Boss förflyttats till stallet (träningsläger). I hagen har Boss och Ikaroz gått under ett par veckor och Klivija har gått där förut tillsammans med Clara. Kan det vara någon växt som kommit nu på sommarens senare del? Läser om alskikeklöver som också kan orsaka fotosensibilitet, det är en växt jag tror att vi har vid betet, eller i alla fall utanför hagen. Fick rådet att flytta tillbaka Klivija till den hage hon gått i, kolla till henne igen vid 23-tiden och då tempa och kolla svullnaden på benen. Detta kunde med fördel göra genom att mäta på ett specifikt ställe på benen för att se om svullnaden ändrar sig och som tur var hade jag ett måttband i bilen. När jag googlar på fotosensibilitet får jag endast fram att det är svullnader och blåsor likt mugg på de vita områdena - inte att det "bara" uppträder i form av svullnad. Är det någon som vet om fotosensibilitet endast bestå i svullna ben? Ska i alla fall åka till hagen nu och kolla till fröken. Hoppas hoppas på bättring! Håll tummarna! Å har ni några tips, tveka inte att skriva en rad nu! Alla idéer emottages tacksamt!
UPPDATERING: Var på nattligt besök vid hagen. Insåg att det börjat bli rejält mycket mörkare på kvällarna nu! Inte ett helt lätt uppdrag att tempa och mäta med ficklampa.... Tur jag har en snäll häst! Jiiiipie, svullnaden i benen hade gått ner avsevärt och Klivija var fortsatt feberfri. Däremot undrade hon väldigt över mitt nattliga besök som dessutom var fjärde besöket vid hagen, men snäll som hon är köpte hon det oxå. Håller tummarna för att det bara var något tillfälligt. Blir ett tidigt besök vid betet imorgon bitti! Fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Låter ju lika mystiskt som när Sudden kom in från hagen med fotbollsmule.....hans gick ju ner ganska omgående,men vad som var den egentliga orsaken förblir en gåta...Hoppas att det har gått ner ikväll eller åtminstone inte har blivit värre!

    SvaraRadera
  2. Ja - eller hur, ibland är det märkligt med dessa skador! Usch, jag hann bli rejält orolig. Mest över om det var början på något men peppar peppar, det verkar inte bli så illa. Hoppas det är ok imorgon oxå. Hade jag kunnat hade jag tagit med mig prinsessan hem. Kan riktigt se henne ligga i min (vita) soffa och äta skalade minimorötter.

    SvaraRadera