onsdag 4 augusti 2010

Bett(for) träning

Treårstestet för ponny och därmed för Boss närmar sig med stormsteg, redan 22 augusti är det dax. Vi har lite att träna på inför detta, speciellt nu när det varit sommarlov för Bossen... Vi behöver träna på att ställa upp snyggt, springa fint och kanske få in en löshoppning till. Anki får hjälpa mig med detta då jag har vissa hrm svårigheter att springa numera :-). Utöver detta behöver vi träna på ett grundläggande moment - att tränsa!! Introducerade tränset i våras och accepterandet av bettet i munnen gick bra, men Boss ogillade själva tränsningen. Tränade på detta i boxen och Boss bara backade och blev spänd och hög i nacken och protesterade trots mutor, klapp och beröm. Tog därför hjälp av vår suveräna tränare Anki som tipsade om betfor som belöning. Å som min sambo sa, det hör man ju på namnet att det hänger ihop bett+for, hi hi! Det som tidigare känts som ett klurigt dilemma, att få Boss att tycka tränset och bettet är ok övergick snabbt till en om-vi-bara-tränar-några-gånger-är-vi-i-mål-känsla. Så lätt det kan vara ibland! Anki visade mig och jag ska träna, en övning som jag klarar trots växande mage. Tränade första gången idag och det gick lätt som en plätt. Boss är rolig att jobba med, han är snabbt med på noterna och gillar verkligen att få en uppgift!

1 kommentar:

  1. Grattis! Det gäller att hitta ett sätt som passar hästen.
    När jag lärt mina unghästar att ha träns har jag alltid en sockerbit i handen som ges tillsammans med bettet. (Disco får det fortfarande). Första gångerna tar jag bort tyglar o nosgrimma o de får stå o äta lite smaskens i krubban. Har funkat på alla.
    Boss verkar vara en trevlig ponny. Lycka till!

    SvaraRadera