tisdag 1 juni 2010

Hårdträning! *FILM*

Tävlingen närmar sig med stormsteg och vi ligger i hårdträning. Eller ja, vi rider fortfarande fyra gånger i veckan, vila tre, men har intensifierat träningarna för instruktör. När det gäller bloggandet ligger jag dock kraftigt på efterkälken. Nå väl, vi får gå bakåt i tiden helt enkelt. För två veckor sedan red jag för en ny tränare, Jennie, som har jobbat i Tyskland under många år. Jennie jobbar mkt med sitsen (vilket jag behöver) som är grunden och vidare med takt, lösgjordhet, schwung, rakrikthet och samling. Jag var nyfiken på att testa en ny tränare för att få nya perspektiv. Min tanke var oxå, om det föll väl ut, att kombinera träningar för Anki och Jennie, under förutsättning att de kompletterade varandra och det har visat sig vara en lyckoträff. Mina underbara tränare kompletterar varandra på ett suveränt sätt, de har samma grundtänk men förklarar lite olika, båda jobbar med visualisering om vart vi är på väg och båda jobbar med sitsen som grund. Tillvägagångssättet i ridningen är mjukt men tydligt och det känns som om de både hjälper mig på rätt väg fast på olika sätt. Vilken lycka och få ha TVÅ så bra tränare.
Vid första tillfället för Jennie red jag en liten stund och sedan satte Jennie själv upp. Jennie konstaterade precis som Anki att Klivija inte tar höger skänkeln så det får vi jobba vidare med. För övrigt, rida fram i ett något lägre tempo än vad jag själv red fram i, vilket är möjligt nu när den egna motorn hos Klivija börjar fungera. Vara stadig i handen och jobba med skänkeln för att fortsätta komma tillrätta med att Klivija slår med huvudet. Det var en supertrött men mkt nöjd Klivija som jobbade hårt under Jennie. FILM: http://www.youtube.com/watch?v=LIFGh-akf2s

1 kommentar:

  1. Mmmm, kollade filmen, vilken pärla hon är Klivija :-) Kram sis

    SvaraRadera