måndag 14 juni 2010

Lyckad tävlingsdag!

Igår var det äntligen tävlingsdax! Jag är supernöjd med vår insats och framför allt med min fantastiska häst Klivija! Hon skötte sig som ett proffs precis hela dagen!! Vi startade på em så vi slapp kliva upp i ottan vilket var skönt. Cissi hjälpte oss med knoppar och Klivija blev ännu snyggare än vanligt. Lastningen gick utmärkt, Klivija gick rakt på och stod prick still under resan. Väl framme parkerade vi på ett industriområde tillsammans med övriga ekipage. Klivija fick stå kvar en stund i transporten för övnings skull och även det gick utmärkt. Hon fortsatte vara lugn när hon kom ut och Cissi ledde runt henne så hon fick kika lite grand. Själv gick jag till anläggningen och kollade in den samt anmälde oss. Framridning skedde utomhus och LC:1 i ridhus. Tyvärr började det regna rejält strax före jag skulle rida fram men det bekom inte Klivija. Hon koncentrerade sig på uppgiften trots skitväder, ny plats och många hästar. Min tränare Jennie kom och kollade och gav några sista minuten tips under framridningen. Å så var det dax för oss, regnet vräkte ner medan vi stod och väntade på vår tur och fortsatte att vräka ner när vi var inne i ridhuset så att det smattrade på taket. Klivija kändes trygg, ensam med mig i ridhuset men tyckte det var ganska konstigt med domarna som satt i en glugg i sargen längs med kortsidan. Hon spanade också in sig själv i ridhusets spegel när vi gör halt - det syns väl på filmen och ser lite roligt ut. Programmet då, jo utifrån våra förutsättningar är jag jättenöjd. Vi genomförde ritten utan större misstag. Två mindre grejer var att jag red ut för långt i hörnet innan serpentinerna och vi fick en något sen galoppfattning i vänster varv. Klivija kunde dessutom haft ett lite bättre tempo och påskjut bakifrån och vi behöver fortsätta jobba på formen som nu är för låg. Vi fick 54,44% och själv är jag jättenöjd med resultatet. Men det viktigaste är att jag tycker att vi klarade av alla mål vi hade inför tävlingen; Klivija var cool och koncentrerad, jag kom i håg och red noggranna vägar, vi hade en bra känsla och framförallt var vi ett riktigt team. Jag älskar Klivija!! Här finns en film för den intresserade.

7 kommentarer:

  1. Härligt att allt funkade bra, det är huvudsaken!

    SvaraRadera
  2. Ni var duktiga, speciellt med tanke på ditt lilla "handikapp" ;-)) Men vänta bara tills formen kommer och hon får visat den där 8-mässiga traven som hon faktiskt har, då kommer det hända grejer :-)

    SvaraRadera
  3. Irene: Ja, det är det viktigaste trots allt! Känns som en bra grund att bygga utifrån, sen är det träning, träning och träning som gäller!

    Cissi: Tack! Ja jag är verkligen supernöjd med vår insats. Borde det inte ge handikapp poäng att tandemrida :-) Ja Klivijas trav ser jag fram emot att få visa upp. Hon har betydligt mer att visa än undertempot jag red i nu.

    SvaraRadera
  4. Hej! Inte utan att jag imponeras när jag läser samt kollar på filmen. En sån snygging!!! Tänk en sån förvandling hon har gått igenom på en förhållandevis kort tid. Förstår att du är NÖJD. Lycka till i framtiden! B-MK

    SvaraRadera
  5. Kan bara säga Wow!!! Vad ni är duktiga och super-tjusiga!! Kram Sis

    SvaraRadera
  6. Va duktiga ni är!Imonerad av att du överhuvudtaget kan sitta ner med tanke på att du är i 6:e månaden,själv va jag dessutom stor som en valross då och kunde knappt kravla mej upp på en hästrygg;)

    SvaraRadera
  7. MMCS - Tack för berömmet! Det värmer!! Det var inte helt lätt faktiskt. Jag fick välja mellan undertempo och sitta ner eller rida i bättre tempo och inte kunna sitta ner. Tycker det är svårt att sitta ner i vanliga fall.... Övervägde nästan att hoppa över tävlingen pga detta men hade satt upp det som mål för längesedan o ville gärna genomföra tävlingen som en träning om inte annat. Jag är glad att vi åkte och jättenöjd med vår prestation, särskilt utifrån förutsättningarna. Till vintern (eller när jag kommer igång igen) blir det dock sitsträning :-)

    SvaraRadera