måndag 14 mars 2011

Tömkörning!

ÄNTLIGEN har isen släppt sitt grepp om banan! Tömkörde både Boss och Klivija ett par dagar i förra veckan. Det är verkligen ett superbra sätt att jobba sin häst. Ju mer jag gör det ju mer vill jag lära mig! Båda pållarna var från början pigga och då är det skönt att de kan husera på egen hand utan mig på ryggen. Med Boss har jag tränat basics, start och stopp, svänga höger och vänster, skritt och trav på spåret med mig springandes efter samt dubbellongerat i galopp. Han såg riktigt fin ut! Emellanåt sviktar framåtbjudningen och då är arbetet på töm betydligt bättre än att sitta på när det gäller att övertyga honom om vitsen att gå fram. Klivijas träning har bestått i skritt -trav övergångar, att kunna växla mellan att gå på volten och ut på spåret, byta varv, gå in på volten och ut på spåret och bibehålla samma takt och tempo. Att gå stadigt framåt utan att slå upp med huvudet vilket varit och till viss del fortfarande är hennes dilemma. Ju piggare hon var dessto svårare var det kanske av den enkla anledningen att det är svårt att hänga med i hennes tempo.... Igår var hon betydligt mer sansad och då kändes det riktigt bra. Tränar också en hel del galoppfattningar med Klivija på tömmen. Hon tenderar hon att slå i handbromsen och slå med huvudet i fattningarna och även här är det så mycket lättare att korrigera vid töm än att klumpedunsen till matte sitter på och stör...

4 kommentarer:

  1. Håller med dig, tömkörning är suveränt!

    SvaraRadera
  2. Gott att ridbanan är i ridbart skick,och som du säger så är tömkörning ett perfekt sätt att kunna motionera dom på dessutom.

    SvaraRadera
  3. Såg mycket trevligt ut när jag såg er senast. Blir inspererad nu när jag läser ditt inlägg, det får bli till att tömköra Lexus nu i veckan ;)

    SvaraRadera
  4. I: Det är lite av ett gift, man vill lära sig mer och mer och mer.
    MMCS: Ja och sig själv :-) Jag springer ju bakom.... har träningsvärk kan jag säga. Bra sätt att bli av med de retsamma graviditetskilona :-)
    Emelie: Så glad jag blev över ditt inlägg! Tack! Ja men det är ju så kul!

    SvaraRadera