fredag 9 april 2010

Klivija träningsrapport *FILM*

Häromdagen red min tränare Anki på Klivija för första gången. Det är väldigt nyttigt att se någon annan rida sin häst, nyttigt för hästen att bli riden av någon annan och bra för tränaren att känna på hästen. Klivija är för rolig, hon var först lite konfunderad över varför Anki satt och inte stod i mitten. Hon provade med några lama protester, eller nja knappt ens protester, men lite "måste jag?" När hon insåg att det bara var att köra på så var det just det hon gjorde. Cissi var också med och kollade när Anki red och vi hade superbra diskussion Anki, Cissi och jag om våra upplevelser med Klivija. Jag känner mig lyckligt lottad som har ett så grymt team runt mig och min häst. Det är utvecklande att kunna jämföra ridupplevelser, ge varandra tips och pusselbitar för att hitta bästa sättet för Klivija att utvecklas. Kontentan då? Egentligen är det inte så komplicerat (men ack så svårt det kan vara...). Att få Klivija att gå fram för skänkeln, få henne framför sig och verkligen få henne mellan hand och skänkel (eller skänkel och hand som jag tycker det borde heta). Passa vänster bog som ofta smiter iväg ut i perferin. Anki red Klivija på ett mycket trevligt sätt, tydlig men ändå mjuk. Hon jobbade en del med att få igenom vänster sidan där Klivija blir låst och spänd. I början är det svårt att få Klivija att gå fram, hon har ännu inte egen framåtbjudning, men det brukar släppa en bit in i passet och då såg det riktigt trevligt ut! Efter Anki ridit satt jag upp för att känna på Klivija några varv. Härlig ridkänsla! Klivija kändes superfin och det är värdefullt att känna vad det är för känsla som jag ska leta efter. Ett nyttigt pass för oss båda! Här kommer en film för den intresserade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar