torsdag 15 april 2010

Stabil! *FILM*

Tränade häromdagen igen för Anki. Det är lyxigt att kunna ta hjälp så ofta och säkerställa att Klivija utbildas rätt. Det är också allt för lätt att lägga sig till med små olater när man rider själv som sedan är väldigt svåra att få bort. Jag har känt mig oerhört ringrostig efter det ofrivilliga riduppehållet på över ett år men känner mig mer varm i kläderna nu. Har haft förmånen att få hjälp att filma vid nästan varje tillfälle det är suveränt. Efter passet tittar jag igenom filmerna om och om igen. Studerar min sits, Klivijas form, mina hjälper, Ankis tips och på så vis faller ytterligare pusselbitar på plats. Nu senaste gången var det mamma som filmade, tack mammi! Känslan jag haft de senaste gångerna och som slår mig när jag tittar på senaste två filmerna är stabil! Anki kommenterade också detta vid senaste passet, att Klivija är stabil. Som vanligt med ridningen finns det massor att jobba vidare med, säkerställa att vänster bog är på plats, inte överböja i höger varv, förbättra min sits, passa så att jag inte får för lång (ytter)tygel och rida framåt, framåt, framåt. Vid senaste passet fick vi trava på volten och jobba med att länga steglängden på den stängda delen av volten respektive ta tillbaka på den öppna delen. Klivija var lyhörd och ja stabil! Avslutade med ett par galoppfattningar i vardera håll och där måste jag passa mig så att jag inte ramlar fram vid fattningen, speciellt i vänster varv, för då blir det genast fel galopp. Gör jag rätt så gör Klivija rätt! Klivija däremot måste lära sig att inte ha så bråttom, hon behöver invänta min signal vilket hon inte alltid har tid med :-) Galoppfattningar och galopparbete har vi å andra sidan bara precis påbörjat.
Ser verkligen fram emot att fortsätta det arbetet, Klivija har en härlig galopp! FILM: http://www.youtube.com/watch?v=3lxrgbi7a7Y&feature=channel

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, nu var vänsterbogen på plats! Men jag tycker du börjar tillbringa oroväckande mkt tid tillsammans med den där hoppsadeln ;-)))

    SvaraRadera
  2. Kul o se hur hon har utvecklats,det har ju hänt massor! //Anna

    SvaraRadera
  3. Cissi: Ha ha ha - jag skrattade högt när jag läste ditt inlägg. Det kunde jag ju ge mig fasen på att hoppsadeln skulle få sig en passning :-) Du borde prova den någon dag. Den är GRYM!
    Anna: Tack! Kul att du tycker det, härligt att höra! Det känns verkligen som vi är på väg åt rätt håll även om vi ligger minst ett år efter andra 5-åringar men who gives a....

    SvaraRadera