måndag 19 april 2010

Kvällspromenad med träns!

Äntligen har Boss tappat båda sina mjöktänder som han haft i underkäken och är inte numera inte lika öm i sin mun. Så idag var det dax att sätta på tränset för första gången sedan han kom till mig (förutom när jag provade bettet). Jag hade för enkelhetens skull grimma på under och satte tränset över. Boss tuggade frenetiskt på bettet medan jag febrilt försökte ställa in tränset som är nytt. Socker användes som mutor men Boss hade svårt att tugga sockret med bettet i munnen. När tränset väl var på tog vi en kvällspromenad på tu man hand. Boss var pigg och framåt men samtidigt väldigt lyhörd. Efter en stund såg han något och glömde tugga på bettet. Han tuggade av och till men blev mer lugn i munnen undan för undan. Tränade skritt - halt - skritt - halt och även skritt - trav - skritt några gånger. Bra sätt att få in lite röstkomandon som vi kommer ha nytta av längre fram. Boss var jätteduktig och är verkligen supermysig att greja med!

3 kommentarer:

  1. Å, I wish I was there :-) mys-pojken! /Sis

    SvaraRadera
  2. Så kul med unghästar .. allt man kan träna på utan att för den sakens skull sitta på deras ryggar. :-) Är han tänkt att bli hopp-ponny?

    SvaraRadera
  3. VildeKaja: Ja det är kul! Vi får se vilken gren som faller Boss mest i smaken, jag tror han kan lämpa sig som både dressyr och hoppponny, eftersom han rör sig trevligt och uppenbarligen kan hoppa :-)

    SvaraRadera