söndag 19 december 2010

ÄNTLIGEN!

Idag har jag ridit Klivija igen, för första gången sedan i juli. Så fantastiskt roligt!! Marianne började att rida igenom henne och kommenterade samtidigt hur hon rider henne. Klivija är stark och lite stel i sin vänstra sida och svag i den högra. I vänster varv skjuter hon ut bogen och hon slår sig gärna fri med huvudet när det är jobbigt, ett problem som Marianne nu jobbar med. Det viktiga här är att rida framåt, ganska mycket drivning, få henne att gå i friskt tempo och ha en mjuk men stadig hand. Marianne började att rida i vänster varv innanför spåret för att få koll på bogarna då följer bakdelen med och hon spårar. Högervarvet löser sig lite av sig självt så fort hon släpper igenom vänstersidan. Efter att Marianne ridit en stund var det äntligen min tur. Skrittade till att börja med och det kändes så härligt att sitta på min häst igen! Var lite osäker på hur mycket jag skulle fixa att trava eftersom jag fått barn för 2,5 månader sedan, men kroppen kändes i riktigt fin form. Travade sedan på i ett friskt tempo och passade på bogen, det blev så tydligt, så fort den kom på plats och Klivija släppte igenom halsen och vänstersidan så blev det lätt, lätt att stanna i position och få henne framför mig. Ibland kan det vara en viktig del i träningen tycker jag, att få känna hur det ska kännas när det är rätt, så man vet vad man ska leta efter för känsla. Den känslan fick jag idag och det var så ROLIGT att rida!!! Jag hade kunnat fortsätta i flera timmar kändes det som! Får passa formen så att Klivija inte dyker, behöver då höja upp handen och driva. Det är samma här, när det blev rätt kändes det rätt. Härlig ridkänsla! Marianne har redan gjort ett strålande jobb med fröken K! Hrm, nästa steg är förstås att själv kunna genomföra "grovgörat". Åkte dock hem med en bubblande känsla idag! Ser redan fram emot nästa ridpass! Måste bara infoga två bilder, en från sommaren 2009 när jag precis köpt Klivija och en från häromdagen. Lite skillnad....
Foto: Anna
Foto: Sofia Björk

4 kommentarer:

  1. Åh va kul med såna bilder! Skillnad :) kul att du blivit ridsugen, hoppas att få träffa dig och Levis någon dag :D

    SvaraRadera
  2. Måste va kul att få rida henne igen!

    SvaraRadera
  3. Jäklar vad hon har ändrat sig! Världens vackraste! Å, låter som du haft en riktigt härlig stund hos Klivija. Kram sis

    SvaraRadera
  4. Vilken fin överlinje hon visar upp. Så härligt när man verkligen kan se hur de utvecklas. Stort grattis till snygg och begåvad häst. :)

    SvaraRadera