lördag 18 december 2010

Klivija och Boss utbildas vidare

Var på besök hos Klivija igår igen och tittade när Marianne red. Jag kom när de redan hunnit börja och blev så glad för jag såg redan på håll att det såg bra ut och framförallt att Klivja såg så harmonisk ut. Det är kanske det jag värderar högst trots allt! Mina hästar betyder så mycket för mig och jag försöker verkligen göra allt för att de ska ha det så bra som möjligt! Klivija är ett typiskt sto med allt vad det innebär, hon har åsikter om det mesta, det går inte att bara säga till vad hon ska göra utan det gäller att överlista henne så hon tror att det är hon som bestämt (detta bör inte sägas till det manliga släktet och framförallt inte sin pojkvän/sambo då risken är stor att han genast menar att det är på samma sätt hos människor...:-). Klivija älskar att få beröm, tror aldrig jag träffat en häst som gillar beröm så mycket som hon gör! Lika motvals som hon kan vara - lika samarbetsvillig är hon när hon är med på noterna. Ibland är detta en liten nätt utmaning.... Hur som helst, det märks att Marianne hittat de rätta knapparna när det gäller att få med Klijva på noterna. I början av passet "tjorvar" Klivija en del, slår med huvudet och är lite motvals, lite stel i kroppen framförallt i vänstersidan. Det gäller att rida framåt i ett ganska friskt tempo och mjukt och stadigt få igenom vänstersidan som krånglar. Detta såg förstås jättelätt ut när Marianne red. Förutom att formen såg fin ut blev matte stolt över hur snygg Klivija såg ut och vilken härlig trav hon har, med bra gung i ryggen, ja nog har hon gång så det räcker och blir över för mig i alla fall. Det känns iaf toppen att få proffshjälp och bra tajming när jag själv inte är igång.
Träningen med Boss går oxå vidare. Igår blev det ett longeringspass i alla gångarter med sadel, hängande och slängande stigbyglar samt ländtäcke. Det sistnämnda skapade viss förvirring för Boss som kickade några gånger för att bli av med det som kittlades :-) men efter ett litet tag var det oxå ok. Idag var det dax för ridpass igen, denna gång var det Maddes tur att komma upp i sadeln. Vi longerade först och sedan red Madde med mig som ledare men svängde, stoppade och startade själv. Gick helt lysande som vanligt - uuuuunderbara ponnybus!

4 kommentarer:

  1. Kul att det fungerar med båda hästarna!

    SvaraRadera
  2. oj :-O - nu påminde du mig om att jag helt glömde att testa ländtäcket på F utan ryttare innan jag red med det i alla gångarter. haha

    SvaraRadera
  3. Just det... får man se film på Klivijva snart? :-D Är så nyfiken på hur hon rör sig. Det ser jättetrevligt ut på bilderna.

    SvaraRadera
  4. Gott att höra att det går så bra med Klivija! Snygg är hon så det räcker i alla fall;-)
    Å den där lille ponnypojken...mumsig och världens coolaste! /Sis

    SvaraRadera