torsdag 25 mars 2010

Lastträning och svanstvätt

Bild: Boss första dagen i hagen
Igår lasttränade jag både Klivija och Boss för första gången på länge. Ja Boss har jag inte lasttränat alls utan bara kört hem honom från Falkenberg. Klivija var från början rätt så lätt att lasta men i vintras kom hon på att det gick att gå vid sidan om transporten, vilket var svårt att korrigera när det var isgata. Senaste gången vi åkte var till Åby vilket slutade med att vi fick backa intill byggnaden för att lasta. Eftersom jag hoppas kunna komma iväg på så väl träning som tävling vill jag också lastträna för att Klivija ska vara så bekväm som möjligt med transporten. Målet med gårdagens träning var egentligen att bara stå lugnt vid transporten och äta lite godis. Vi började med att bara stå intill transporten, Klivija spände sig och blåste högljutt, vilket hon alltid gör när något är läskigt. Men så när hon inte blev pressad utan förstod att det enda som krävdes var och stå still och när hon fick lite tid att fundera så slappnade hon fort av. Så efter en stund så gick hon tillsammans med mig in i transporten åt havre utan några större problem. Duktig tjej!
Bossen då? Jo jag hade tänkt göra samma sak med honom, bara kolla in tranporten alltså. Men när han fick se havrehinken längre in i vagnen gick han utan bekymmer in tillsammans med mig för att käka en stund. Duktig ponnypojke! Efter lastträningen blev det svanstvätt för Boss vilket var välbehövligt! Han var, precis som med allt annat, nyfiket skeptisk över detta påfynd men med lite kel, kliande och morötter var saken biff och den vackra trefärgade svansen blev som ny! En kanondag med lite allt möjligt sammanfattar jag gårdagen!

1 kommentar:

  1. Skönt med hästar som går att locka med mat. *s* Funkar alltid! .. vilket meddelande menar du Anna? Har du skickat någon annanstans än till bloggen?

    SvaraRadera