fredag 26 mars 2010

Testpilot!

Igår red Cissi Klivija ett pass på ridbanan. Det är både roligt och nyttigt att få se sin häst och på så vis lära sig ytterligare om hur hon fungerar. Dessutom är det bra att jämföra ridupplevelse och att kunna få tips från någon annan. Det första som slog mig när Cissi började rida var att shit vilken snygg häst jag har! Jag blev mäkta stolt över hur fantastiskt hon utvecklats och hur trevligt hon rör sig. Det var så länge sedan jag såg någon annan rida och film blir liksom inte detsamma. Cissi har en avundsvärd sits vilket och mycket fin känsla. En bra sits underlättar självklart, speciellt när det är en unghäst som ännu inte har jämn egen takt. I början av passet gick Klivija inte fram riktigt, vi diskuterade också just detta att det gäller att få henne framför sig, vara stadig i handen men inte hård samt tydlig med framåtdrivande hjälper. Klivija kämpade på riktigt bra fastän det var jobbigt. En och annan protest la hon in i form av slängande med huvudet, men det har verkligen blivit så mycket bättre! I slutet av passet gick Klivija fram riktigt bra och såg riktigt riktigt trevlig ut. Eller som Cissi själv uttryckte det "När man fått henne framför skänkeln och hon bjuder på framåt i en lite lägre form så känner man verkligen att hon kommer utvecklas till en supertrevlig (dressyr:-)häst!" Här följer en film, den är dock väldigt mörk men man kan ändå få en liten titt. Tyvärr filmade jag inte mot slutet när det gick som bäst, då njöt jag helt enkelt bara!

2 kommentarer:

  1. Erbjuder mig till nytt pass på tisdag kväll om det kan passa :-))

    SvaraRadera
  2. Härligt att ha någon duktig i sin närhet som checkar av lite och som man kan bolla med.. lyllo dig. :-)

    SvaraRadera