tisdag 16 mars 2010

Uteritt på tu man häst!

Bild: Klivija solar sig!
Det är verkligen härligt när solen är framme, snön droppar från taken, fåglarna kvittrar och det är vår i luften. Igår var det precis en sådan dag och jag blev så sugen på att rida ut. Nu var det dock ett bra tag sedan jag red ut själv och sedan den otäcka avkastningen jag var med om är jag mycket mer mesig än förr. Dessutom blir det en extra liten spärr när det är något jag inte gjort på länge som exempelvis nu, att rida ut själv. Det handlar alltså inte om Klivija för fem öre! Visst hon är inte jätterutinerad, speciellt inte efter att ha lullat omkring ett halvår i sin bubbla (dvs vistats mest i hage och stall). Men samtidigt så har vi ju börjat komma igång riktigt fint både på banan och ridit ut om än med sällskap. Dessutom är hon så himla cool och duktigt, jag kan inte önska mig mer! Men för att jag skulle få lite moraliskt stöd bad jag mamma följa med på promenad (tack mammi!). Vi har gjort så här förut, när jag skulle sätta igång Lunaro efter lång vila, då gick mamma med mig ut. Det blir dock en högst osocial promenad eftersom mammas uppgift endast är att vara där, inte hjälpa till eller ingripa på något sätt, om det inte skulle vara så att jag ramlar av. Eftersom jag vill träna på att Klivija går först får mamma alltså gå en bit bakom oss. Provade att sitta upp utanför stallet men fick inte till det eftersom jag glömt skridskorna och Klivija inte hade ro i kroppen att stå still. Promenerade därför till paddocken och kom efter viss möda upp. Valde att rida ut en tur där vi brukar gå, även om vi då måste trotsa vissa farligheter som soptunnor, brevlådor och huset med galna rådjur. Ritten gick i alla fall hur bra som helst! Vi är på gång, vi är så på gång! Undan för undan har vi övervunnit alla tröttsamma småblessyrer och problem som hindrar utvecklingen, såsom fungerande sadel, träns, skador, att sitta upp, att rida ut själv osv. Det innebär att vi kan börja träna på allvar, både på banan och genom att rida ut! Kan redan nu berätta att vi (eller ja Cissi) har sett ut en lokal dressyrtävling i juni som förhoppningsvis ska bli vår tävlingsdebut! Men först, ikväll är det träning för Anki. Ser jättemycket fram emot det som vanligt!

2 kommentarer:

  1. Heja på :-) Låter så mysigt! Wish I was there! /Sis

    SvaraRadera
  2. Det är väl dags att vi bokar tid och plats för ridning på annan plats också, så snart som möjligt kanske, så du hinner åka ett par gånger om det skulle va så att hon ser många spöken :-))

    SvaraRadera