tisdag 30 mars 2010

Poletten trillade ner!

Ikväll hjälpte Cissi mig att rida Klivija igen. Det var stor skillnad på Klivija redan från början jämfört med förra gången Cissi red. Klivija var mer avslappnad och gick fram på ett annat sätt än sist. Protesterna i form av att slänga med huvudet var mycket mildare, snarare som en ful ovana än riktiga protester. Å så en bit in i passet hände något, det var som att poletten trillade ner för Klivija, hon blev nästintill stilla i munnen och med huvudet, hittade balansen, travade på framåt och såg bara såååå fin ut. Det var som om hon plötsligt förstod vad som förväntades av henne och då bara hon gjorde det, protesterna upphörde och hon såg oerhört tillfreds ut. Självklart är det en bit kvar innan formen är befäst, hon behöver bygga både styrka och kondis, men det var så tydligt att hon förstod idag och det är ett stort steg på väg. Tack Cissi för fin insats idag! Klivija är fantastisk, hon har haft en strålande utveckling sedan vi kom igång. Ibland behöver jag påminna mig om var vi började och när det var. Om jag inte missminner mig red vi första passet runt årsskiftet. Då hade Klivija varit konvalecent och vilat i fyra månader med undantag för lite tömkörning och promenader. Före det hade jag ridit ett par tillfällen och innan det var Klivija inriden och riden max fyra månader totalt bla eftersom hon haft föl. Efter igångsättningen detta året har vi dessutom haft en hovböld med tre veckors vila. Jag är så himla stolt och glad över Klivijas fina utveckling och idag var ytterligare en milstolpe. Här kommer en liten filmsnutt från passet.

1 kommentar: