torsdag 18 mars 2010

Träning

I tisdags var det träning för Anki igen. Banan var bitvis isig så vi fick skapa ett nytt fyrkantspår genom att förkorta banan och rida innanför spåret. En nyttig övning där det blev tydligt hur mycket jag använder eller inte använder ytterhjälperna... Fick också rida tio steg lättridning - tio steg sitta ner i trav vilket var väldigt nyttigt. Jag har alltid tyckt att det är svårt att sitta ner i trav, Klivija är defenitivt inget undantag, och på det här sättet fick jag "vila" lite emellanåt. Skam den som ger sig! Att träna upp min sits är ett av målen i vår. Det är oerhört frustrerande när kroppen inte alls lyder mina tankar utan gör som den vill. Men samtidigt får jag väl ge mig själv lite tid, jag har ju faktiskt haft ett riduppehåll på över ett år (shit är det så länge), så det tar väl tid att hitta tillbaka helt enkelt. Kanske är det inte som att cykla. Samtidigt, som Cissi gjorde mig uppmärksam på, så har jag kommit tillrätta med min hand- och armställning som jag länge kämpade med, efter att ha lagt mig till med ovanor när jag red på egen hand. Så fort det blir bättre underlag ska jag se till att få filmat våra träningar, ett bra sätt att analysera vad jag kan förbättra. Klivijas form då, ja bitvis gick hon suveränt, och bitvis slängde hon med huvudet. En orsak är att jag provade ett nytt bett hon inte gillade så det blir till att matte får byta storlek. En annan orsak är att hon tycker det är jobbigt eller blir frustrerad när hon inte omedelbart förstår vad jag menar. Jag började dock att korrigera henne med skänkeln och det köpte hon. Överhuvudtaget minskar hennes små protester och det blir längre stunder av eftergift och ja harmoni helt enkelt. Alla som rider vet säkert vad jag menar, när den där känslan infinner sig, då det är då det är värt allt. Magiskt helt enkelt. Jag älskar min häst! *love*

1 kommentar:

  1. Ååå vad härligt att det går så bra :-) /sis

    SvaraRadera