torsdag 11 mars 2010

Träning!

Ikväll var det träningsdax för Anki igen. Det är lika roligt varje gång! Anki är superbra på att komma på nya roliga och lagom utmanade övningar som passar Klivija och mig. Dessutom gör Klivija nya framsteg varje gång, vilket är helt underbart! Underlaget i paddocken var ok idag vilket gjorde att vi tränade en hel del i trav (äntligen!) och till och med la in ett par galoppfattningar (äntligen äntligen!) som gick super. Så länge jag gör rätt gör Klivija rätt :-) Jag längtar verkligen såååå mycket efter barmark nu så vi kan gå vidare till nästa nivå i vår träning. Det är trots allt viss begränsning och risk för halka att rida på snö! Jag är dock väldigt tacksam över att vi (Anki, Klivija och jag) kämpat på med träningarna trots 22 minus, snöfall, underlag som endast medgivit skritt vid flertal tillfällen etc etc. På det sättet har vi i alla fall kunnat lägga en grund under den tråkiga perioden än att slösa tid på det när vädret väl blir bättre.
Har börjat bekanta mig så smått med Bossen oxå. Häromdagen så provade jag att ställa upp honom på stallgången men satte bara fast honom på ena sidan och höll ett grimskaft i andra sidan medan min syster hjälpte till och borsta. Det gick hur fint som helst, Boss verkar gilla att bli borstad i alla fall på kroppen, inte lika gärna i manen. Igår ställde jag återigen upp honom på gången och vågade då sätta fast honom på båda sidor fast med balsnöre på ena sidan, just in case. Borstade, kliade och lyfte hovar vilket gick hur bra som helst. Han är väldigt nyfiken, intresserad och med på vad jag gör hela tiden. En supermysig ponnypojke helt enkelt!

4 kommentarer:

  1. Är han inte van att bli hanterad????

    SvaraRadera
  2. Boss är inte så mycket hanterad. Han har gått på lösdrift tillsammans med unghingstar. Nu under vintern har han stått inne i stall så han är lite van vid att bli ledd och han har tom haft träns på sig några gånger. Men han har aldrig stått uppbunden, haft täcke eller badat exempelvis. Han är inte skygg på något sätt men det är mycket som är nytt förstås. Men han har en god grundtrygghet så det ska säkert inte bli några problem att introducera honom till nyheter. Han är så positivt nyfiken dessutom!

    SvaraRadera
  3. Då får du ta en sak i taget. Han verkar ju väldigt trevlig.

    SvaraRadera
  4. Härligt att det går så bra m träningen!
    Åh, söt som socker - men det är ju båda godingarna :-) Kramis sis

    SvaraRadera